انواع هواساز و کاربردهای آن

يکشنبه 22 دی 1398
14:23
بامین تهویه

هواساز چیست؟


هواساز یکی از مهم ترین و کاربردی ترین دستگاه ها در تهویه مطبوع است که وظیفه آن تنظیم گردش هوا می باشد.
هواساز از اجزای گوناگونی تشکیل شده که عملکرد آن با کارکرد هریک از اجزای سازنده آن ارتباط مستقیم دارد.
اجزای سازنده هواساز عبارتند از : کویل های آب گرم و آب سرد، فن، تعدادی فیلتر، کانال و محفظه تولید آب سرد و آب گرم و رطوبت زن، که عملکرد هر یک از اجزا بر عملکرد و راندمان کلی دستگاه هواساز تاثیر مستقیم دارد.


طرز کار دستگاه هواساز


آب سرد موجود در چیلر و مینی چیلر و یا آب گرم موجود در پکیج و یا بویلر ها توسط لوله کشی های مربوطه به هواساز منتقل می شود، سپس فن هایی که در دستگاه هواساز تعبیه شده اند با دمیدن هوا از روی کویل های آب گرم و یا کویل های آب سرد هوای موجود را گرم و یا سرد می کنند. در فصول گرم سال که هوای تولیدی توسط هواساز سرد می باشد به آن هواساز سرمایشی و در فصول سرد سال که نیاز به تولید گرما داریم هواساز را هواساز گرمایشی می نامند چرا که هواساز دستگاهی دو فصلی است که در تابستان وظیفه خنک کردن هوای محیط و در فصل زمستان وظیفه گرم کردن هوای محیط را به عهده دارد.


انواع هواساز


دستگاه های هواساز برحسب ویژگی ها و اجزای آن به انواع گوناگونی دسته بندی می شوند

  1. انواع هواساز بر حسب نوع فن به کار رفته در طراحی و ساخت هواساز
  2. انواع هواساز بر حسب مکانیسم نوع دستگاه (گرمایشی و سرمایشی)
  3. انواع هواساز بر حسب نوع موتور به کار رفته در تولید هواساز
  4. انواع هواساز بر حسب جنس بدنه و تجهیزات
  5. انواع هواساز بر حسب تجهیزات و امکانات موجود در آن (وجود رطوبت زن و یا رطوبت زدا در هواساز)
  6. انواع هواساز بر حسب سیستم کنترلی موجود در هواساز
  7. انواع هواساز بر حسب نوع و تعداد فیلتر های مورد استفاده در دستگاه هواساز
  8. انواع هواساز بر حسب ظرفیت دستگاه هواساز و ابعاد آن

در حالت کلی هواساز را می توان به دو نوع تقسیم کرد:

  1. هواساز خانگی و یا هواساز آپارتمانی
  2. هواساز صنعتی


هواساز آپارتمانی


هواساز آپارتمانی ، هواساز خانگی ، دستگاه هواساز منزل و یا هواساز کوچک که با القاب گوناگون از آن یاد می شود همانطور که از نامش پیداست، به سیستم های هواسازی گفته می شود که در خانه ها و آپارتمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. که در ابعاد کوچکی ساخته و تولید می شوند و غالبا آن ها را در پشت بام و یا بالکن ساختمان های مسکونی ، و آپارتمان ها نصب می کنند. از دستگاه هواساز منزل یا به عبارتی هواساز آپارتمانی به منظور کنترل و تنظیم رطوبت ، درجه حرارت و کیفیت هوای داخل آپارتمان استفاده می شود. در واقع هواساز آپارتمانی یا هواساز خانگی جریان هوای داخل ساختمان را میگیرد و آن را با هوای بیرون مخلوط می کند، بعد از فیلتراسیون و تنظیم دما و رطوبت لازم هوایی مطبوع را در محیط داخل ساختمان منتشر می کند.

در هواساز آپارتمانی یا خانگی انتقال حرارت از طریق کویل های سرد و یا کویل های گرم صورت می گیرد. در صنایع بزرگ سیال گرم و یا سرد توسط بویلر و چیلر تامین می شود ولی در هواساز آپارتمانی سیال (آب) توسط موتورخانه تامین می شود.


هواساز صنعتی


هواساز صنعتی معمولا دارای ابعاد و طول بزرگی می باشد و ساختار پیچیده ای نسبت به هواساز آپارتمانی دارد. از هواساز صنعتی در صنایع ، سالن های بزرگ، آمفی تئاتر و مراکز خرید و اداری و عمومی استفاده می شود.


هواساز هایژنیک


هواساز هایژنیک زیرمجموعه سیستم های اتاق تمیز است و هدف آن ایجاد محیطی سالم ، جلوگیری از بیماری های مسری و خطرناک و ایجاد محیط بهداشتی می باشد. تامین هوای مطبوع ، تازه و فیلتر شده ، تضمین شرایط بهینه آب و هوا از دیگر وظایف هواساز هایژنیک می باشد.
اتاق تمیز اتاقیست که ذرات موجود در آن با استاندارد های مربوطه و دستگاه های مخصوص در کنترل است.
هواساز هایزنیک یکی از مهمترین تجهیزات در ایجاد فضای اتاق تمیز و تولید هوای پاک در صنعت تهویه است. هواساز هایزنیک یا هواساز بهداشتی از نظر ساختاری به هواساز معمولی شبیه است، که علاوه بر عملکرد هواساز معمولی توانایی فیلتراسیون و پاکسازی هوا از هر نوع آلودگی و باکتری را تا 99.99 درصد به صورت پیشرفته و کاملا تخصصی را دارد.
از هواساز هایژنیک در فضاهایی مانند اتاق تمیز ، اتاق جراحی ، بیمارستان ها و فضاهای آزمایشگاهی به جهت از بین بردن میکروب ها و استریل کردن فضا استفاده می شود. نوع فیلترهای به کار رفته در هواسازهای هایژنیک و تعداد دفعات تعویض هوا ، دما و رطوبت هوا ، فشار هوا ، جریان هوا بسیار حائز اهمیت است.

جهت کسب اطلاع از قیمت هواساز ،

فروش هواساز و خرید هواساز به سایت بامین تهویه صفحه هواساز ایرواشر مراجعه فرمایید.

http://www.bamintahvie.com/category/air-condition/%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B2


[ بازدید : 98 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سیستم های حرارتی و برودتی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]