هواساز اتاق تمیز چیست؟

دوشنبه 14 بهمن 1398
11:34
بامین تهویه

اتاق تمیز به فضایی گفته می شود که در آن میزان آلودگی هوا به حد میکرون برسد یعنی حداکثر اندازه ذرات معلق در هوا باید چند میکرون باشد. اما چگونه می توان این میزان ازتمیزی هوای اتاق تمیز را بدست آورد ؟ برای تحقق این میزان از تمیزی هوا باید از دستگاه های تهویه هوای اتاق تمیز استفاده کرد که مرکز اصلی این سامانه های تهویه و تصفیه هوا دستگاه های هواساز اتاق تمیز می باشد.

وظایف اصلی هواساز هایژنیک تهیه مقدار کافی اکسیژن ، حذف ذرات و آلودگی های موجود در هوا و همچنین تامین اختلاف فشار، دما و رطوبت بر اساس شرایط مورد تایید محصول مورد نظر می باشد

طراحی و ساخت دستگاه هواساز هایژنیک باید تایید شده توسط استاندارد های VDI 6022 ,VDI 3803 , EN 13053 , EN 1886 , و ... باشد.

هواسازهای هایژنیک در دو نوع سیستم فول فرش full fresh) صد در صد هوای تازه) و سیستم با هوای بازگشتی طراحی می گردد.

هواساز های هایژنیک فول فرش جهت مصرف بهینه انرژی داری سیستم های (Heat recovery) اصطلاحا بازیابی حرارتی می باشند .


اجزای اصلی هواساز هایژنیک


قسمت های مختلف هواساز هایژنیک عبارتند از:

  1. دمپرهای ورودی و خروجی هواساز هایژنیک
  2. پیش فیلتر هواساز هایژنیک
  3. فیلتر با بازدهی متوسط
  4. سیستم سرمایش و گرمایش هواساز هایژنیک
  5. قطره گیر هواساز هایژنیک
  6. موتور فن های هواساز هایژنیک
  7. فیلتر نهایی هواساز هایژنیک
  8. تجهیزات کنترلی هواساز


تفاوت هواساز هایژنیک و معمولی


  1. اجزای بهداشتی و سطوح صاف برای جلوگیری از رطوبت و ایجاد میکروارگانیسم ها
  2. ساختار و محفظه با توجه به استانداردهای ملزوم
  3. جذب کننده های بهداشتی که در هواساز هایژنیک قرار می گیرند تا سطح ذرات موجود را کاهش دهند.
  4. کارآیی موثر در تصفیه هوا


روش های کاهش آلودگی اتاق تمیز


برای حل این مشکل از دستگاهی به نام اینورتور و همچنین یک چشم حسگر استفاده می شود ، این دستگاه با افزایش جمعیت اتاق تمیز خود به خود دور فن داخل هواساز را بالاتر برده و تهویه اتاق تمیز را بهبود می بخشد ضمن این که در صرفه جویی انرژی نیز تاثیر چشم گیری خواهد داشت.

آلودگی اتاق تمیز علاوه بر تهویه مناسب به عوامل دیگر مثل استفاده از لباس با کیفیت مناسب، مواد بکار رفته در ساختمان اتاق تمیز از قبیل مواد و مصالح بکار رفته در ساخت دیوارها و کف و سطوح مختلف بستگی دارد. کف و سطوحاتاق تمیز باید صاف باشد و قابلیت رفع آلودگی را داشته باشند و جایگاهی برای ذخیره گرد و غبار و آلودگی نباشد و در مقابل رطوبت مقاوم و نفوذ ناپذیر باشند.

آلودگی اتاق تمیز علاوه بر تهویه مناسب به عواملی چون استفاده از لباس با کیفیت مناسب، مواد بکار رفته در ساختمان اتاق تمیز از قبیل مواد و مصالح بکار رفته در ساخت دیوارها و کف و سطوح مختلف بستگی دارد. کف و سطوح اتاق تمیز باید صاف باشد و قابلیت رفع آلودگی را داشته باشند و محلی برای ذخیره گرد و غبار و آلودگی نباشد و در مقابل رطوبت مقاوم و نفوذ ناپذیر باشند.


کاربرد هواساز هایژنیک در اتاق تمیز


از هواساز در سیستم های اتاق تمیز برای تولید حجم هوای تهویه شده بالا جهت فضاها و سالن های بزرگ و افزایش طول عمر این اتاق ها استفاده می شود. به طور کلی هواساز اتاق تمیز کاربرد های بسیار گسترده ای دارد. مثلا در خطوط بزرگ تولید دارو سازی ها و تجهیزات پزشکی به صورت هایژنیک، خطوط بزرگ تولید صنایع غذایی و تجهیزات بسته بندی، خطوط بزرگ صنایع آرایشی و بهداشتی، خطوط بزرگ صنایع الکترونیک و میکرو الکترونیک، بیمارستان ها به خصوص اتاق های عمل جراحی ، اتاق های داروسازی ، آزمایشگاه های خاص و… استفاده می شوند.




[ بازدید : 99 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سیستم های حرارتی و برودتی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]