افت فشار در دستگاه هواساز

چهارشنبه 16 بهمن 1398
10:51
بامین تهویه

در سیستم های تهویه مطبوع، هواساز یکی از مهمترین اجزای آن می باشد. همان طور می دانیم یک هواساز از سکشن های مختلف، از قبیل فیلتر، کویل جعبه تقسیم کننده و مهمترین قسمت فن سکشن می باشد، تشکیل شده است. فن به عنوان قلب یک هواساز می باشد و اساس عملکرد هواساز که چرخش فن و گردش هوا می باشد، توسط فن صورت می گیرد. در میزان مصرف انرژی ساختمان، یکی از مهمترین قسمت ها فن می باشد. همان طور در شکل زیر نمایش می دهد یکی از بخش های مهم در انتقال انرژی هواساز ها می باشند. بنابراین رعایت نکات استاندار در طراحی و انتخاب صحیح اجزای آن از قبیل فن ، مبدل های حرارتی یکی مهمترین فرایند های طراحی هواساز می باشد که در این مقاله به آن می پردازیم

محاسبه افت فشار کل در یک کانال دارای دو پارامتر می باشد.

  1. افت فشار استاتیکی
  2. افت فشار دینامیکی

در طراحی سیستم های تهویه مانند دستگاه هواساز ، باید از میزان افت فشار اطلاع داشته باشیم. عبور جریان هوا در یک سیستم تهویه همواره با مقاومت هایی روبرو می شود که سبب فشار استاتیک کل سیستم می گردد.

افت فشار نشان دهنده ی تغییر انرژی پتانسیل به شکل غیر مفید یعنی انرژی گرمایی می باشد.


علت افت فشار هوا


عوامل زیادی در سیستم تهویه، مانند هواساز منجر به کاهش فشار استاتیک می گردد که مهمترین آنها به شرح زیر است :

اصطکاک جریان هوا با دیواره کانال تنش های برشی و جریان های آشفته در مسیرهای مستقیم (اثر ویسکوزیته)

تغییرات ناگهانی سرعت جدایی جریان در زانوها، اتصالات فرعی به اصلی، تبدیل ها (اثر اینرسی)

افت فشار کل سیستم برابر مجموع تمام افت فشارها می باشد. در واقع فشار کل برابر مجموع فشار ناشی از اثر ویسکوزیته و افت فشار ناشی از اثر اینرسی می باشد.

افت فشار بر حسب ضریبی از انرژی کینتیکی جریان و یا طول هم ارز با طول مشخصی از کانال مستقیم بیان می شود. از این رو طراحی سیستم های تهویه نیز بر اساس فشار سرعت و یا طول معادل شده انجام می شود.

همچنین به دلیل سادگی در محاسبه افت فشار بر حسب انرژی کینتیکی، محاسبه افت فشار در سیستم های تهویه بر اساس روش فشار سرعت انجام می شود.


افت فشار هوا در کانال هواساز


در کانال های جریان هوا ، افت فشار سیستم تهویه از تماس جریان هوا به دیواره کانال ( اصطکاک) و یا از تغییر مسیر جریان هوا در کانال ایجاد شده که ناشی از اثرات ویسکوزیته و اینرسی سیال است.

افت فشار هوا ناشی از اصطکاک

چه عواملی بر افت فشار ناشی از اصطکاک موثر می باشد ؟

  1. سرعت جریان هوا
  2. ویسکوزیته هوا
  3. قطر کانال
  4. جنس کانال ( تعیین کننده زبری دیواره کانال)



[ بازدید : 120 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سیستم های حرارتی و برودتی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]